Siirry sisältöön

Asiakastarina Kaksineuvoisesta: Hyvät kokemukset innostivat Evondosin käyttöönottoon

Asiakastarina Kaksineuvoisesta: Hyvät kokemukset innostivat Evondosin käyttöönottoon

Kaksineuvoinen kuuluu Evondos-palvelun tuoreimpiin asiakkaisiin, mutta jo lyhyessä ajassa kuntayhtymä on jo vienyt lääkeannostelurobotteja ennakkoluulottomasti ja rohkeasti kotihoidon asiakkaille. Päivi Uusi-Viitala ja Susanna Kankaanpää Kaksineuvoisesta kertovat, miten he innostuivat Evondos-palvelusta ja miten kuntayhtymässä on lähdetty käyntiin palvelun käyttöönotossa.

Kaksineuvoisessa ensimmäiset Evondosin lääkeannostelurobotit otettiin käyttöön tammikuussa 2021. Useampi roboteista on jo tässä ajassa löytänyt paikkansa kotihoidon asiakkaan kotoa.

– Olemmekin innostuneet Evondos-palvelun käytöstä toden teolla, kertoo Kanta-Kauhavan kotihoidossa palvelupäällikkönä työskentelevä Päivi Uusi-Viitala.

– Ensimmäiset lääkeannospussit kävin asentamassa robottiin nelisen viikkoa sitten, eli kauaa ei olla vielä palvelua ehditty käyttää, mutta sitäkin innostuneempia olemme saamaan kaikki robottimme vietyä kotihoidon asiakkaille, komppaa sairaanhoitajana toimiva Susanna Kankaanpää.

Käyttöönoton taustalla Tampereen hyvät kokemukset

Ajatus Evondos-palvelun käyttöönotosta syntyi, kun Kaksineuvoisen kotihoidossa kuultiin Tampereen käyttökokemuksista. 

– Käyttöönotto lähti siitä, kun kotihoidon päällikkö Hannele Vakkuri kuuli Tampereelta heidän hyviä kokemuksiaan Evondosista: Tampereelta kerrottiin lääkeannostelurobotin toimivan hyvin ja asiakkaiden olleen tyytyväisiä, Päivi kertoo ja jatkaa:

– Erityisesti innostuimme siitä, kun he kertoivat, että kotihoidon asiakkaat kokivat itsenäisyyden tunteen lisääntyneen; asiakkaat kokivat pärjäävänsä arjessa itsenäisemmin, kiitos lääkeautomaatin.

Toiveena lisääntynyt itsenäisyyden tunne

Lopulta käyttöönottoon päädyttiin ja erityiseksi toiveeksi palvelun käytössä asetettiin lisääntynyt itsenäisyyden tunne. 

– Emme vielä ole asettaneet palvelun käytölle varsinaisia tavoitteita, vaikka toki tähtäämme siihen, että käyntimääriä saadaan vähennettyä niillä asiakkailla, joilla se on mahdollista. Mutta kyllä meillä erityisenä toiveena on se, että asiakkaat saisivat sen tunteen, että pärjäävät arjessa itsenäisesti, Päivi toteaa.

– Se itsenäisyyden tunne on tosi iso tekijä tässä; kotihoidon asiakkaalle on helpottavaa, kun pystyy itse säätelemään aikataulujaan, eikä tarvitse aina odottaa hoitajien käyntejä, jotta saa lääkkeen ajallaan, Susanna lisää.

’’Helppokäyttöinen – ja ihan loistava!’’

Susanna kertoo, että Evondosin palvelu on saanut positiivisen vastaanoton niin kotihoidon asiakkailta kuin heidän asiakkailtaan.

– Kaikki on tykännyt todella paljon ja ollaan saatu hurjan positiivista palautetta! Sellaista palautetta on esimerkiksi tullut, että kun aiemmin omainen soitti päivittäin muistuttaakseen ottamaan lääkkeet, niin nyt omaisetkin saaneet helpotusta, kun tietää, että lääkkeet tulee otettua ajallaan. On toiminut siis tosi hyvin. 

Myös Susannan omat kokemukset Evondosista ovat hyviä:

– Evondos ei ollut itselleni ollenkaan tuttu yrityksenä, enkä ollut koskaan käyttänyt laitetta. Aluksi sitä mietti, että mitenhän laite sujahtaa osaksi kotihoidon arkea, mutta pian huomasi, miten helppokäyttöinen – ja loistava – laite on. Lisäksi se, että tukeen saa aina yhteyden, kun on kysyttävää, ja lääkepusseja voidaan korjata etäyhteydellä, ne on todella hyödyllisiä ominaisuuksia!

Käyttöönoton vinkkejä: ’’Panostakaa asiakasvalintaan!’’

Kun Kaksineuvoisessa otettiin Evondosin palvelu käyttöön, oli laitteille valittu käyttäjiä jo jonoksi asti.

– Meillä oli todella hyvin tehty taustatyötä asiakasvalinnan suhteen. Kymmenen laitetta tuli käyttöön näin alkuun, ja meillä olikin mietittynä jo viisitoista asiakasta, joille palvelun voisi ottaa käyttöön, Susanna kertoo.

– Suosittelisimmekin, että kannattaa tehdä se työ hyvin etukäteen ja miettiä asiakastapaukset jo hyvissä ajoin.

– Virheistä viisastutaan ja kokeilun kautta oppii! Rohkeasti siis tekemään asiakasvalintaa ja innostuneesti liikenteeseen, komppaa Päivi. 

Jaa artikkeli

Lue lisää