Siirry sisältöön

Lohjalla ollaan tyytyväisiä palveluun - Toimiva palvelu yllättävän monelle

Lohjalla ollaan tyytyväisiä palveluun - Toimiva palvelu yllättävän monelle

”Ikääntyneiden määrä on kasvussa ja henkilöstön määrää ei pystytä samassa mittakaavassa nostamaan, joten meidän pitää löytää uusia innovaatioita arjesta selviämiseen”, toteaa Lohjan kotihoidon aluevastaava Lea Loukkalahti.

”Tämän lisäksi olemme halunneet löytää siihen yksilöllisiä ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin. Joku asiakas tarvitsee apua lääkkeenotossa ja ennen olemme lähettäneet paikalle hoitajan, mutta nythän ei välttämättä hoitajaa tarvita, sillä asian voi hoitaa lääkeautomaatin avulla”.

Kysyttäessä miten kotihoidon asiakkaat ovat ottaneet robotin vastaan, Lea Loukkalahti vastaa vastaanoton olleen todella myönteinen.

”Palvelu on sopinut meidän kokemuksen mukaan yllättävän monenlaisille asiakkaille. Meillä on hyviä ja yllättäviäkin kokemuksia siitä, että asiakkaalla voi olla hyvin alhaisetkin muistipisteet ja siitä huolimatta hän on oppinut Evondosin käytön helposti”.

Kaksi palvelun tuomaa hyötyä korostuu Lean mukaan kotihoidon arjessa:

  • Ruuhkahuippujen tasaantuminen. Käyntejä on voitu siirtää myöhemmälle, jolloin aika on voitu käyttää enemmän apua tarvitseville henkilöille.
  • Matka-aikojen vähentyminen, jolloin säästetty aika on voitu käyttää itse hoitotyöhön.

- Lea Loukkalahti, kotihoidon aluevastaava, Lohja

 

Enemmän aikaa asiakkaalle

Evondos-palvelun käyttö on näkynyt Lohjan kotihoidon arjessa. Hoitaja Maarit Nurminen on ollut tyytyväinen siihen, että kotikäynnin voi käyttää muuhunkin kuin lääkkeiden jakamiseen.

”Asiakkaalle on jäänyt enemmän aikaa, ja olen voinut keskittyä enemmän niihin muihin asioihin siellä asiakkaan luona, kun hän pystyy itse ottamaan Evondosista ne lääkkeensä. Samalla tämä tukee turvallista lääkehoitoa”.

Kotihoidon asiakkaat ovatkin Maaritin mukaan ottaneet robotit hyvin vastaan alkujännityksen jälkeen. Asiakkaat olivat aluksi huolissaan siitä, että osaavatko he käyttää robottia. Tämä huoli osoittautui kuitenkin vääräksi, ja pian asiakkaat olivatkin sinut uuden työtavan kanssa.

”No aluksi toki asiakkaita jännitti, että se on varmaan hirveän vaikea käyttää ja he halusivat hoitajan käyvän Evondoksesta huolimatta vielä siellä kotona ja että käynnit pysyvät ihan ennallaan. Pian he omaksuivat laitteen helppokäyttösyyden ja ihmettelivät jo että ”Mitä se hoitaja täällä enää tekee, kun mullahan on tämä Evondos täällä”", hän naurahtaa.

Tämän lisäksi Marit Nurminen on huomannut asiakkaiden itsetunnon nousseen, kun he ovat voineet huolehtia itse itsestään. ”Evondos-laite on nostanut selkeästi asiakkaiden itsetuntoa ja heille on jäänyt sellainen tuntemus, että he pystyvät huolehtimaan vielä omista asioistaan, ja olemaan itsenäisiä.”

- Maarit Nurminen, hoitaja, Lohja

 

"Minä oon ainakin tykänny kovasti"

Evondos-arki on alkanut hyvin lohjalaisen Anni Haapamäen luona. Robotin kanssa juttelu on jo osa lääkkeenoton rutiinia. ”Kyllä se on aivan hyvä ollut. Painan vaan tuota nappia vain ja se mies sieltä jutteloo ja minä sanon aina ”kiitos ja kiitos” ja ”kyllä ja kyllä”.  Näin sanon sille, vaikka en näe koko miestä. Enkä ole koskaan nähnytkään,” hän kertoo.

Robotin kanssa toimimisesta on tullut osa normaalia arkea ja siihen tottuminen sujui luonnostaan. Myös robotin kestävyys on ilahduttanut.

”Totuin siihen aika pian ja arki menee aivan hyvin, ei siinä ole mitään. Aina mä tein niinku se käski, ja kun se on pysynyt kunnossa eikä ole mennyt rikki enkä mä ole rikkonut sitä.”

Robottia hän suosittelisi muillekin, sillä hänellä se on toiminut hyvin.

”No mä sanon, että kyllä minä olen ainakin tykännyt siitä kovasti, että kyllä siihen aivan hyvin oppii. ”

- Anni Haapamäki, asiakas, Lohja

Jaa artikkeli

Lue lisää