Siirry sisältöön

Espoon kotihoidossa robotiikka on monipuolistanut palveluntarjontaa ja tuonut helpotusta ruuhkahuippuihin

Espoon kotihoidossa robotiikka on monipuolistanut palveluntarjontaa ja tuonut helpotusta ruuhkahuippuihin

Espoon kotihoidossa Evondosin lääkeautomaatit otettiin käyttöön ensimmäistä kertaa keväällä 2022. Henkilökunnan lisäksi myös asiakkaat ovat innostuneet robottien aikaansaamasta lääketurvallisuudesta sekä arjen helppoudesta. Automatisoidun lääkejakelun ansiosta Espoon kotihoidossa pystytään nykyisin tarjoamaan asiakkaille entistä monipuolisempaa palvelua.

“Erityisesti aamut ja illat ovat kotihoidossa kiireisiä, kun kaikkien asiakkaiden lääkitys tulisi tapahtua samanaikaisesti. Lähdimme hakemaan Evondosin lääkeautomaateista ratkaisua asiakkaiden lääketurvallisuuteen sekä lääkityksen oikea-aikaisuuteen. Robottien avulla olemme myös onnistuneet vapauttamaan tärkeitä käsipareja asiakkaiden fyysisen toimintakyvyn tukemiseen”, kuvailee Espoon kaupungin projektipäällikkönä työskentelevä Anni Virtanen.

Lääkeautomaattien käyttöönotto on oiva tilaisuus oppia uutta

Espoon kotihoito palvelee kokonaisuudessaan noin 2500 asiakasta, joista osa saa tarvitsemaansa hoitoa ulkoisilta palveluntuottajilta. Evondosin lääkeautomaatit ovat saaneet kotihoidon piirissä erittäin positiivisen vastaanoton, ja nykyisin niitä käyttää jo 98 asiakasta. Toiveissa on kasvattaa määrää entisestään, sillä robotiikan hyödyt ovat selkeät.

“Lähdimme mielenkiinnolla ja uteliaisuudella mukaan projektiin. Toki alussa mietimme, millaisia ajatuksia henkilökunnalla ja asiakkailla herää. Projekti käynnistettiin henkilökunnan tiedottamisella ja kouluttamisella, minkä jälkeen automaatit otettiin nopeasti käyttöön. Koska tämä on ollut meille täysin uusi toimintamalli, on se vaatinut henkilökunnalta sopeutumista muutokseen. He ovat kuitenkin ymmärtäneet lääkeautomaattien hyödyt hyvin ja kokeneet projektin merkitykselliseksi”, Anni kertoo.

Woman organizing whiteboard

Lääkeautomaatit mahdollistavat asiakkaalle itsenäisen ja turvallisen arjen

Sairaanhoitaja Jan Bäckman on tyytyväinen Evondosin selkeään käyttöliittymään, minkä ansiosta automaattisen lääkeannostelurobotin käyttöönotto oli helppoa. Työskentelyyn robotin kanssa oppii nopeasti ja apua saa tarvittaessa palveluun kuuluvasta etätuesta. Lääkeautomaatti on myös asiakkaan käytössä selkeä, sillä robotti ohjaa ääniopastein, viestein sekä merkkivalolla.

“Ennen Evondosta asiakkaat saattoivat unohtaa ottaa lääkkeitä tai he ottivat vääriä lääkkeitä väärään aikaan. Roboteista on ollut iso apu erityisesti niillä asiakkailla, joiden luona kotihoitaja käy ainoastaan kerran päivässä. Olen saattanut hyödyntää Evondosta myös muistuttamaan asiakastani verenpaineen mittaamisesta. Meillä on paljon asiakkaita, jotka eivät muistaisi tällaisia asioita ilman robottia”, toteaa sairaanhoitaja Jan Bäckman.

Espoon kotihoidossa jopa 73% käyttäjistä on antanut kiitettävän arvosanan roboteille, eli asiakkaat ovat olleet valtavan tyytyväisiä palveluun. Helppo ja turvallinen lääkerobotti on auttanut purkamaan kotihoidon pahimpia ruuhkahuippuja ja säästämään resursseja käyntejä karsimalla.

“Parasta tässä kaikessa on tietysti ollut positiivinen asiakaspalaute sekä henkilökunnan innostuminen lääkeautomaateista. Kannattaa lähteä rohkeasti kokeilemaan Evondosin lääkeautomaatteja, sillä on antoisaa oppia uutta ja saada uusia työvälineitä”, Anni lisää.

Jaa artikkeli