Ohita navigaatio

Hengen pelastanut Evondos-robotti

Hämeenkyrön kunnan vanhuspalvelun päällikkö Sirpa Hiltunen on tyytyväinen Evondos-palveluun. Palvelu on saavuttanut sille asetetut tavoitteet nopeasti.

Käyttöönotossa edettiin Hämeenkyrössä ripeästi. ”Keskeistä on asenne ja rohkeus ottaa uutta teknologiaa käytöön. Meillä hoitajat onnistuivat myös asiakasvalinoissa: niissä ei edetty diagnoosi edellä vaan pohdimme asiakkaan kokonaistoimintakykyä ja sitä, mihin tarpeeseen uudella palvelulla on kunkin asiakkaan kohdalla tarkoitus vastata”, Hiltunen kertoo.

Evondos-lääkeannostelurobotti on ollut käytössä asiakkailla, jotka tarvitsivat kotihoidon tukea lääkehoidon toteutumisessa. Palvelua on käytetty myös ennaltaehkäisemään toimintakyvyn alenemista varmistamalla lääkkeiden säännöllinen ottaminen.

”Olemme vähentäneet pelkästään lääkehoitoon keskittyviä käyntejä ja tasanneet aamun ja illan ruuhkahuippuja. Tämä on mahdollistanut hoitotyön joustavan suunnittelun. Oikea-aikaisesti ja säännöllisesti otettujen lääkkeiden ansiosta asiakkaat eivät ole tarvinneet muita sosiaali-tai terveyspalveluja”, Hiltunen kertoo.

Hoitajat eivät luopuisi palvelusta ja asiakkaat ovat tyytyväisiä

Hoitajat pitävät lääkeannosteluroboteista ja haluaisivat niitä lisääkin”, Hiltunen toteaa. ”Myös asiakkaat ja omaiset suhtautuvat robottiin myönteisesti alun ennakkoluulojen hälvennyttyä.”

Omaiset ovat helpottuneita ja huojentuneita robotin valvoessa lääkkeiden ottamista heidän puolestaan. Robotista saa aina oikeat lääkkeet, ei enempää eikä vähempää. Palvelu tukee ikääntyneen käyttäjän omatoimisuutta. Asiakkaat kokevat elämänlaatunsa parantuneen.

Palvelu helpottaa hoitajan työtä. Se kirjaa lääkkeenotot järjestelmään ja antaa poikkeamista hoitajalle ilmoituksen. Poikkeamiin pystytään puuttumaan välittömästi. Hälytys ei aina ole seurausta lääkkeenoton ongelmasta.

”96-vuotias asiakkaamme oli kaatunut, ei päässyt omin voimin ylös eikä saanut turvarannekkeen hälytysnappiakaan painettua. Kun lääkkeet jäivät ottamatta, robotti teki hälytyksen.  Hoitaja tuli katsomaan tilannetta, löysi asiakkaamme kaatuneena ja ohjasi tämän hoitoon. Asiakkaan mielestä robotti pelasti hänen henkensä. Hieno tarina!”, Hiltunen kertoo.

Hiltunen kiittää Evondosin asiakaspalvelua. ”Koulutus, toimitukset ja asiakaspalvelu ovat sujuvia. Käyttöongelmia ei ole juuri ollenkaan. Olemme palvelun toimivuuteen hyvin tyytyväisiä.”