Ohita navigaatio

Alku aina hankala

Uutiskirjeen jutut | 15.10.2019

Evondosin takana on pikkupojan kokemus. Pieni Mika ei ollut tyytyväinen, kun kotihoitaja jakoi lääkkeitä mummin lääkedosettiin eikä keskittyessään tarkkuutta vaativaan työhön voinut vastata mummin kysymyksiin. Se tuntui Mikasta töykeältä. Tämä kokemus palasi myöhemmin muistiin, kun yliopisto-opinnoissa piti kehittää tuotekehitysidea.

Evondosin kehitystyö käynnistyi Mika Apellin ideasta vuonna 2008. Ensimmäinen sijoittaja saatiin mukaan vuonna 2009, ja ideaa ryhdyttiin kehittämään täysipäiväisesti. Terveysteknologialta vaaditun CE-merkin palvelu sai vuonna 2014.

Asiakkaiden avulla eteenpäin

"Ihan rehellisesti voi todeta, että kun kyseessä on niinkin vaikea konsepti kuin lääkkeiden antaminen asiakkaiden kotona, kaikkeen ei voi varautua ennalta. Vaikka yksityiskohtaisen riskienhallinnan ja asiakashaastattelujen avulla tilanteita oli pohdittu ennalta, ensimmäiset pilotit olivat jälkeen päin katsottuna melkoista uuden oppimista ja palvelun kehittämistä asiakkaiden kanssa."

Mika Apell kiittääkin Evondosin asiakkaita. Muun muassa Hämeenlinnan kaupunki on kulkenut mukana koko matkan vuodesta 2014. Tänä vuonna Hämeenlinnassa on siirrytty laajaan käyttöönottoon, eli usko Evondosiin on vain vahvistunut.

"Asiakkaamme ovat kertoneet meille palvelun kehittämiskohteita, antaneet monta hyvää vinkkiä, mitä kannattaa kehittää, mikä on tärkeää, ja miten he palvelua käyttävät. Saamamme palaute on ollut tärkeä tekijä siinä, että Evondospalvelu on nyt niin toimintavarma ja ottaa huomioon erilaiset normaalin elämän tilanteet asiakkaan kotona."

Lähellä asiakasta ongelmat ratkeavat

Lähellä asiakasta oleminen oli Mika Apellin mielestä keskeisen tärkeää palvelun kehittämisessä. Ongelmat ratkeavat kasvokkain nopeasti.

"Muistan tapauksen, kun olimme juuri saaneet palvelun käyttöön kolmessa kaupungissa. Puhelinoperaattori teki päivityksiä tukiasemiinsa, minkä seurauksena merkittävään osaan lääkeannosteluroboteista ei saatu yhteyttä. Hoitajat joutuivat lopettamaan hetkeksi laitteiden käytön ja antamaan lääkkeet käsin. Onneksi olimme lähellä ja puhuimme kaikki samaa kieltä. Menimme paikan päälle, teimme hiki hatussa töitä ja ratkaisimme tilanteen laitteilta ladattujen tietojen perusteella. Tapahtumaan jälkeen lisäsimme  laitteen varayhteyskyvykkyyttä. Onneksi vielä tuolloin laitteita oli asiakkailla hyvin pieni määrä", Mika Apell kertoo.

Vuosien varrella Evondos-palvelua on kehitetty. Yhtä lailla on kehitetty robottia, sen mekaniikkaa ja sitä ohjaavaa järjestelmää.

"Olimme alkuaikoina kovin keskittyneitä robottiimme ja sen ohjausjärjestelmään. Vuosien tiivis dialogi asiakkaiden kanssa on opettanut meille, millaista kotihoidon arki on. Ilman tätä ymmärrystä emme pystyisi tukemaan asiakasta käyttöönoton kaikissa vaiheissa. Nykyisin ymmärrämmekin, että meillä on palvelukokonaisuus, jossa asiakaspalvelulla ja käyttöönottojen tukemisella on keskeisen tärkeä rooli."

Huippuluvut kertovat palvelun luotettavuudesta

"Olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että asiakkaamme voivat luottaa palveluumme. Se, että Evondoskäyttäjät ottavat lääkkeensä itsenäisesti 99 %:n onnistumisprosentilla, tekee meidät onnellisiksi ja yhtaikaa nöyriksi ja ylpeiksi: olemme onnistuneet yhdessä asiakkaidemme kanssa kehittämään palvelusta toimivan ja luotettavan."

Luotettavuuden tärkeä tekijä on aina avuksi tuleva asiakaspalvelu. Mika Apell kertoo, että asiakkaille on tärkeää, että hoitajat saavat avun aina tarvittaessa vuoden jokaisena päivänä, tuntina ja aina suomen kielellä.

Kehittämistyö ei lopu koskaan. Mika Apellin ja tuotekehittäjien pöydillä on paljon palautetta ja ideoita, miten palvelua voidaan edelleen kehittää asiakkaiden itsenäisen elämän tukemiseksi sekä helpottamaan hoitajien työtä.

 

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Evondos uusinut nettisivunsa

Tiedotteet | Leena Manner | 06.06.2019

Lääkeannostelupalvelua lähinnä kunnille ja kuntayhtymille tarjoava Evondos Oy on uudistanut nettisivunsa. Sivuilla keskeistä on palvelun vaikuttavuus – mitä palvelu mahdollistaa tilanteessa, jossa kotihoito kamppailee riittämättömien resurssien, sijais- ja laatuongelmien kanssa.

Kauppalehden kymmenen vuotta kasvun juhlaa – Evondos Lounais-Suomen kovin kasvaja 2018

Tiedotteet | Leena Manner | 22.05.2019

Kauppalehti järjestää kymmenennen Kasvajat -kiertueen toukokuussa 2019 viidellä eri paikkakunnalla Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa ja Helsingissä. Kauppalehti palkitsee jokaisella paikkakunnalla alueen parhaat kasvuyritykset. Lounais-Suomen parhaana kasvuyrityksenä palkitaan lääkeannostelupalvelua kotihoidon palveluorganisaatioille tarjoava Evondos Oy.

Robotiikka kotihoitoon tuova Evondos Oy varmistaa kasvunsa ja saa kotimaisen institutionaalisen sijoittajan, Tradeka-yhtiöt Oy:n

Tiedotteet | Leena Manner | 26.11.2018

Evondos Oy on varmistamassa lähivuosien kasvunsa saattamalla päätökseen ylimääräisen yhtiökokouksen valtuuttaman suunnatun osakeannin. Yhtiön osakkaaksi on tulossa suomalainen osuustoimintataustainen Tradeka-Yhtiöt Oy, joka sijoittaa yhtiöön 2 miljoonaa euroa. Samalla yhtiön lead investor -rooliin viime vuonna tullut norjalainen pääomasijoittaja Serendipity Partners tekee jatkosijoituksen yhtiöön. Merkintöjen myötä yhtiön rahoituskierros valmistuu.