Ohita navigaatio

Viestittelytoiminto ja mobiiliapplikaatio avuksi korona-aikana

Päivitykset ja vinkit | 20.04.2020
Kuin hoitaja olisi arjessa mukana

Kotihoito on kovien paineiden alla näinä aikoina. Asiakkaista, jotka kaikki kuuluvat riskiryhmiin usein useammallakin tavalla, pitää huolehtia, mutta samalla jokainen käynti on iso riski tartunnoille puolin ja toisin. Teknologia tulee onneksi tässäkin avuksi!

Outi Koivumäki ja Eetu Tanninen Evondosin asiakaspalvelusta kertovat, että näin korona-aikana viestittelytoiminnon ja mobiiliapplikaation avulla asiakkaaseen voidaan pitää yhteyttä ilman varsinaista käyntiä.

”Kotihoidon asiakkaista monet ovat eristyksissä läheisistään tai heille kotihoito on ainoa kontakti ulkomaailmaan. On luonnollista, että moni kotihoidon asiakas on peloissaan niin omasta kuin läheistensä turvallisuudesta. On hienoa, että palvelumme taipuu avuksi tässäkin tilanteessa,” Outi Koivumäki toteaa.

Yhteyttä asiakkaisiin viestien avulla

Viestittelytoiminnon avulla voidaan pitää yhteyttä kotihoidon asiakkaaseen monella tavalla. Useimmiten käytetty viestitoiminto on muu lääkeilmoitus -viesti, joka muistuttaa muusta otettavasta lääkkeestä. Palvelun avulla voidaan lähettää myös tavallisia tervehdyksiä, kuten merkkipäiväonnitteluja, muistuttaa vedenjuonnista kuumana kesäpäivänä tai patistaa pienelle kävelylle.

”Viestittelytoiminnon käyttö on vielä kovin varovaista”, Outi Koivumäki kertoo ja mainitsee syyksi sen, että käyttöönoton yhteydessä keskitytään, ja hyvä niin,  usein lääkejakeluun. Viestittelytoimintoon aktivoidutaan yleensä sitten, kun palvelun kanssa on totuttu toimimaan. Silloin on jälleen aika opetella jotain uutta.

Asiakasvalinta tässäkin tärkeää

”Viestittelytoiminnonkin kohdalla pitää asiakasvalinta tehdä huolella. Ihan kaikille kotihoidon asiakkaille, joilla lääkeannostelurobotti on hyvin käytössä viestittelytoiminto ei sovi. Asiakkaan pitää ymmärtää viestit ja mistä ne tulevat. Joillekin ne saattavat herättää pelkoa ja hämmennystä,” Koivumäki kertoo.

”Hoitajat tuntevat asiakkaansa ja kun Evondos-palvelu ja sen käyttö on jo tuttua, he pystyvät kyllä arvioimaan, kenelle viestittelytoiminto sopii”, Tanninen jatkaa.

Itä-Suomesta hyviä esimerkkejä

Outi Koivumäki kertoo esimerkit Itä-Suomesta: Ylä-Savon ja Siun Soten kuntayhtymistä. Molemmissa on viestittelytoimintoa otettu Evondos-palvelun laajan käyttöönoton jälkeen käyttöön, hyvin kokemuksin.
Liikkeelle on lähdetty varovaisesti. Viestittely alkaa omahoitajan viesteillä, vähitellen myös muut hoitajat tulevat mukaan.

”Ylä-Savosta kuulimme mukavan asiakaskommentin viestittelytoiminnon käytöstä: On kuin hoitaja olisi mukana arjessa, vaikkei olekaan läsnä,” Koivumäki kertoo.

Vastuuhenkilö vie perille

Sekä Tanninen että Koivumäki toteavat, että niin käyttöönotto kuin viestittelytoiminto vaativat sitoutumista ja paneutumista. Työtä helpottaa, jos käyttöönottoa edistää vastuuhenkilö.

”Monissa isoissa kunnissa tai kuntayhtymissä on etähoivan vastuuhenkilö, teknologiaohjaaja, teknologiavastaava tai jollain muulla nimikkeellä toimiva henkilö, jonka tehtävänä on viedä käyttöönottoja eteenpäin. Malli toimii ja tuo selvästi hyötyä prosesseihin: käyttöönotot ovat sujuvia ja asiat rullaavat,” Tanninen kiittää.

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Evondos tukee Vanhustyön keskusliiton toimintaa iäkkäiden ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi

Tiedotteet | Emilia Hellgren | 17.12.2020

Tänä poikkeuksellisena ja haastavana vuonna halusimme Evondosilla ohjata joulumuistamisiin käytetyt varat joululahjoitukseen. Vanhustyön keskusliitto valikoitui Evondosin lahjoituskohteeksi, sillä liitto tekee arvokasta työtä iäkkäiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämiseksi ja ylläpitämiseksi.

Evondos mukana luomassa yksilöidympää hoivaa AICCELERATE-tekoälyhankkeessa

Tiedotteet | Emilia Hellgren | 16.12.2020

Evondos osallistuu HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan koordinoimaan AICCELERATE-hankkeeseen. AICCELERATE-hankkeen tavoitteena on koneoppimista hyödyntäen rakentaa sairaalaympäristön erilaisiin tarpeisiin skaalautuva työkalu. Evondos käynnistää hankkeen myötä kehitystyön, jossa Evondos®-palvelua kehitetään Parkinsonin tautia sairastavien asiakkaiden yksilölliseen etähoivaan.

Evondosin henkilöstömäärä kasvoi yli 20 % vuonna 2020 – rekrytointitarve jatkuu vahvana poikkeusoloista huolimatta

Tiedotteet | Emilia Hellgren | 23.11.2020

Vuonna 2007 perustettu Evondos on Pohjoismaiden johtava automaattisten lääkeannostelupalveluiden tarjoaja. Kuluvana, poikkeuksellisena vuonna yhtiö on panostanut toimintansa kehittämiseen rekrytoimalla ennätysmäärän uusia ammattilaisia.