Ohita navigaatio

Muistilista: Miten hoitohenkilöstö voi edesauttaa käyttöönoton onnistumisessa?

Päivitykset ja vinkit | 10.02.2021

Lääkeannostelurobotin tuominen osaksi kotihoidon perinteisiä työtapoja tarkoittaa kotihoidon henkilöstölle opettelua uusiin toimintamalleihin. Kotihoidon henkilöstö onkin keskeisessä asemassa varmistamassa, että terveysteknologiasta saadaan toivottu hyöty. Kokosimme lyhyen muistilistan, jolla varmistat, että robotin käyttöönotto kotihoidon asiakkaalla sujuu mutkattomasti.

Ennen käyttöönottoa
  • Tutustu robottiin. Robotin valikoiduttua kotihoidon yhdeksi työkaluksi on tärkeää tutustua sen toimintaperiaatteisiin ja tavoiteltuihin hyötyihin. Evondosin järjestämissä koulutuksissa keskitymme sekä robotin toimintaperiaatteiden ymmärryksen lisäämiseen että käytännön oppimiseen.
  • Varalaite harjoittelu- ja koulutuskäyttöön. Moni asiakkaamme suosittelee Evondosin varalaitteiden valjastamista harjoittelu- ja koulutuskäyttöön. Kun robotin käyttöä pääsee harjoittelemaan mahdollisimman usein, sujuu esimerkiksi robotin täyttö nopeammin kotihoidon asiakkaan luona.
  • Panosta asiakasvalintaan. Hoitohenkilöstö on avainasemassa asiakasvalinnan onnistumisessa. Asiakasvalinta on yksi käyttöönoton kriittisimpiä vaiheita, joten on tärkeää, että asiakkaiden valintaan panostetaan. Onnistunut asiakasvalinta helpottaa käyttöönoton seuraavia vaiheita. 
  • Kommunikoi aktiivisesti. Kotihoidon asiakkaille kannattaa kertoa terveysteknologian mahdollisuuksista hoidossa jo hyvissä ajoin. Omaisille on hyvä myös viestiä käyttöön otettavasta terveysteknologiasta, sillä he toimivat merkittävässä roolissa käyttöönotossa. 
Käyttöönoton aikana
  • Ole tukena muutoksessa. Kotihoidon asiakasta voi alkuun jännittää uuden teknologian opettelu. On tärkeää, että asiakas kokee saavansa tarvitsemaansa tukea ja apua hoitohenkilökunnalta. 
  • Kahden viikon kokeilujaksolla varmuutta käyttöön. Moni asiakkaistamme suosittelee muutaman viikon kokeilujaksoa, jolla robotin käyttöön opetellaan yhdessä. Usein kokeilujakson loppua kohden robotista on tullut osa arkea, eikä siitä haluta enää luopua.
  • Muista Evondosin tukipuhelin hoitajille. Evondosin tukipuhelin palvelee hoitohenkilökuntaa robotin käyttöön liittyvissä ongelmatilanteissa 24/7, vuoden jokaisena päivänä. 
  • Projektipäälliköt apunanne. Evondosin osaavat projektipäälliköt auttavat mielellään käyttöönottoon tai asiakasvalintaan liittyvissä kysymyksissä.

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Evondos tukee Vanhustyön keskusliiton toimintaa iäkkäiden ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi

Tiedotteet | Emilia Hellgren | 17.12.2020

Tänä poikkeuksellisena ja haastavana vuonna halusimme Evondosilla ohjata joulumuistamisiin käytetyt varat joululahjoitukseen. Vanhustyön keskusliitto valikoitui Evondosin lahjoituskohteeksi, sillä liitto tekee arvokasta työtä iäkkäiden hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämiseksi ja ylläpitämiseksi.

Evondos mukana luomassa yksilöidympää hoivaa AICCELERATE-tekoälyhankkeessa

Tiedotteet | Emilia Hellgren | 16.12.2020

Evondos osallistuu HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan koordinoimaan AICCELERATE-hankkeeseen. AICCELERATE-hankkeen tavoitteena on koneoppimista hyödyntäen rakentaa sairaalaympäristön erilaisiin tarpeisiin skaalautuva työkalu. Evondos käynnistää hankkeen myötä kehitystyön, jossa Evondos®-palvelua kehitetään Parkinsonin tautia sairastavien asiakkaiden yksilölliseen etähoivaan.

Evondosin henkilöstömäärä kasvoi yli 20 % vuonna 2020 – rekrytointitarve jatkuu vahvana poikkeusoloista huolimatta

Tiedotteet | Emilia Hellgren | 23.11.2020

Vuonna 2007 perustettu Evondos on Pohjoismaiden johtava automaattisten lääkeannostelupalveluiden tarjoaja. Kuluvana, poikkeuksellisena vuonna yhtiö on panostanut toimintansa kehittämiseen rekrytoimalla ennätysmäärän uusia ammattilaisia.