Ohita navigaatio

Alku aina hankala

Asiakastarinat | 15.10.2019

Evondosin takana on pikkupojan kokemus. Pieni Mika ei ollut tyytyväinen, kun kotihoitaja jakoi lääkkeitä mummin lääkedosettiin eikä keskittyessään tarkkuutta vaativaan työhön voinut vastata mummin kysymyksiin. Se tuntui Mikasta töykeältä. Tämä kokemus palasi myöhemmin muistiin, kun yliopisto-opinnoissa piti kehittää tuotekehitysidea.

Evondosin kehitystyö käynnistyi Mika Apellin ideasta vuonna 2008. Ensimmäinen sijoittaja saatiin mukaan vuonna 2009, ja ideaa ryhdyttiin kehittämään täysipäiväisesti. Terveysteknologialta vaaditun CE-merkin palvelu sai vuonna 2014.

Asiakkaiden avulla eteenpäin

"Ihan rehellisesti voi todeta, että kun kyseessä on niinkin vaikea konsepti kuin lääkkeiden antaminen asiakkaiden kotona, kaikkeen ei voi varautua ennalta. Vaikka yksityiskohtaisen riskienhallinnan ja asiakashaastattelujen avulla tilanteita oli pohdittu ennalta, ensimmäiset pilotit olivat jälkeen päin katsottuna melkoista uuden oppimista ja palvelun kehittämistä asiakkaiden kanssa."

Mika Apell kiittääkin Evondosin asiakkaita. Muun muassa Hämeenlinnan kaupunki on kulkenut mukana koko matkan vuodesta 2014. Tänä vuonna Hämeenlinnassa on siirrytty laajaan käyttöönottoon, eli usko Evondosiin on vain vahvistunut.

"Asiakkaamme ovat kertoneet meille palvelun kehittämiskohteita, antaneet monta hyvää vinkkiä, mitä kannattaa kehittää, mikä on tärkeää, ja miten he palvelua käyttävät. Saamamme palaute on ollut tärkeä tekijä siinä, että Evondospalvelu on nyt niin toimintavarma ja ottaa huomioon erilaiset normaalin elämän tilanteet asiakkaan kotona."

Lähellä asiakasta ongelmat ratkeavat

Lähellä asiakasta oleminen oli Mika Apellin mielestä keskeisen tärkeää palvelun kehittämisessä. Ongelmat ratkeavat kasvokkain nopeasti.

"Muistan tapauksen, kun olimme juuri saaneet palvelun käyttöön kolmessa kaupungissa. Puhelinoperaattori teki päivityksiä tukiasemiinsa, minkä seurauksena merkittävään osaan lääkeannosteluroboteista ei saatu yhteyttä. Hoitajat joutuivat lopettamaan hetkeksi laitteiden käytön ja antamaan lääkkeet käsin. Onneksi olimme lähellä ja puhuimme kaikki samaa kieltä. Menimme paikan päälle, teimme hiki hatussa töitä ja ratkaisimme tilanteen laitteilta ladattujen tietojen perusteella. Tapahtumaan jälkeen lisäsimme  laitteen varayhteyskyvykkyyttä. Onneksi vielä tuolloin laitteita oli asiakkailla hyvin pieni määrä", Mika Apell kertoo.

Vuosien varrella Evondos-palvelua on kehitetty. Yhtä lailla on kehitetty robottia, sen mekaniikkaa ja sitä ohjaavaa järjestelmää.

"Olimme alkuaikoina kovin keskittyneitä robottiimme ja sen ohjausjärjestelmään. Vuosien tiivis dialogi asiakkaiden kanssa on opettanut meille, millaista kotihoidon arki on. Ilman tätä ymmärrystä emme pystyisi tukemaan asiakasta käyttöönoton kaikissa vaiheissa. Nykyisin ymmärrämmekin, että meillä on palvelukokonaisuus, jossa asiakaspalvelulla ja käyttöönottojen tukemisella on keskeisen tärkeä rooli."

Huippuluvut kertovat palvelun luotettavuudesta

"Olemme tehneet paljon työtä sen eteen, että asiakkaamme voivat luottaa palveluumme. Se, että Evondoskäyttäjät ottavat lääkkeensä itsenäisesti 99 %:n onnistumisprosentilla, tekee meidät onnellisiksi ja yhtaikaa nöyriksi ja ylpeiksi: olemme onnistuneet yhdessä asiakkaidemme kanssa kehittämään palvelusta toimivan ja luotettavan."

Luotettavuuden tärkeä tekijä on aina avuksi tuleva asiakaspalvelu. Mika Apell kertoo, että asiakkaille on tärkeää, että hoitajat saavat avun aina tarvittaessa vuoden jokaisena päivänä, tuntina ja aina suomen kielellä.

Kehittämistyö ei lopu koskaan. Mika Apellin ja tuotekehittäjien pöydillä on paljon palautetta ja ideoita, miten palvelua voidaan edelleen kehittää asiakkaiden itsenäisen elämän tukemiseksi sekä helpottamaan hoitajien työtä.

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Panostuksia teknologia- ja tuotekehitykseen: Ville Saarainen aloitti Evondosin teknologiajohtajana

Tiedotteet | Emilia Hellgren | 31.08.2020

Teknologia- ja tuotekehitys on terveysteknologia-alalla ensisijaisen tärkeää ja pyrimme Evondosilla panostamaan siihen, että toimintamme kehittyy jatkuvasti. Osana panostuksiamme teknologioiden ja tuotteidemme kehitykseen, Evondosilla aloitti 10.8.2020 uusi teknologiajohtaja, DI Ville Saarainen.

Terveysteknologiayritys Evondos saa uuden kumppanin Verdanesta vahvistamaan kotihoidon kehitystä Pohjoismaissa

Tiedotteet | Eetu Koski | 07.05.2020

SALO/OSLO – Verdane, Pohjois-Eurooppalaisten kasvuyritysten rahoittamiseen erikoistunut sijoittaja, sijoittaa terveysteknologiayritys Evondosiin. Suomalainen Evondos on Pohjoismaiden markkinajohtaja kotihoidon asiakkaille suunnatuissa lääkeannostelupalveluissa. Potilasturvallisuus ja Evondos palvelun luotettavuus mahdollistavat kotihoidon asiakkaalle itsenäisen elämän kotona.

Evondosin asiakastiedote asiakastuesta ja etäkoulutusmahdollisuuksista

Tiedotteet | Leena Manner | 19.03.2020

COVID-19-virus on ajanut maamme poikkeustilaan. Virus on haitallinen ja erittäin vaarallinen ikäihmisille ja pitkäaikaissairaille. Sen vuoksi hallitus on asettanut merkittäviä, meidän kaikkien elämään vaikuttavia rajoitteita riskiryhmien suojelemiseksi. Me kaikki teemme nyt yhdessä parhaamme suojellaksemme näitä riskiryhmiä.